Dla rodziców - Kodeks przedszkolaka
Kodeks Przedszkolaka
Przedszkole Niepubliczne Przyjaciele Kubusia Puchatka
Dziecko powinno mieć prawo do bycia tym, kim jest, bycia dzieckiem z prawem do dnia dzisiejszego – nie można go traktować jedynie z punktu widzenia przyszłości, w którą wejdzie” twierdził przyjaciel dzieci – Janusz Korczak. Ma ono prawo do swego dziecięcego świata, z którego musi stopniowo wyrastać, podejmując coraz trudniejsze zadania. Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznane dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole.
Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo.
Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw.
Mieć i wyrażać swoje zdanie.
Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego.
Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje.
Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować.
Do indywidualnego tempa rozwoju.
Popełniać błędy i zmieniać zdanie.
Do swojej prywatności, samotności i niezależności.
Do nienaruszalności cielesnej.
Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego.
Do snu i wypoczynku jeśli tego potrzebuje.
Do przyniesienia w każdy piątek ulubionej zabawki z domu.
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
W każdej z grup, już na początku roku przedszkolnego, dzieci wspólnie nakreśliły zasady dobrego zachowania w przedszkolu.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
1. Jestem dobrym kolegą i dobrą koleżanką.
2. Szanuję innych, a inni szanują mnie – słuchamy siebie nawzajem.
3. Pomagam kolegom i koleżankom.
4. Jestem miły i uprzejmy.
5. Zabawki są wspólne więc dzielę się nimi z innymi.
6. Szanuję zabawę kolegów i nie niszczę ich pracy.
7. Dbam o czystość i porządek w sali.
8. Zostawiam porządek w miejscu pracy i zabawy.
10. Szanuję cudzą własność.
11. Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.
12.W sali chodzę spokojnie, bo wiem, że pobiegać mogę w przedszkolnym ogrodzie.
13.Grzecznie i spokojnie rozmawiam z kolegami i z dorosłymi.
14. Używam czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
15. Pamiętam o ważnych słowach: dzień dobry, do widzenia.
16. Staram się nie hałasować.
17. Wychodzę z sali, przedszkola i ogrodu przedszkolnego tylko za zgodą nauczyciela.
18. Szanuję przyrodę, pomagam zwierzętom, nie niszczę roślin.
Ja przedszkolak-
OBIECUJĘ PRZESTRZEGAĆ ZASAD DOBREGO ZACHOWANIA
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Ustalony został „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
Zachowania w szatni
Zachowania w sali
Zachowania w łazience
Zachowania podczas posiłków
Zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
Zachowania podczas spacerów i wycieczek
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W SZATNI
Spokojnie przebieramy się w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela.
Starannie składamy swoją odzież, buty i odkładamy na swoją półkę.
Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
Przy rozbieraniu się – pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
Staramy mówić umiarkowanym głosem – zwłaszcza gdy odbywają się zajęcia w holu sąsiadującym z szatnią.
Nie zabieramy i nie przenosimy rzeczy z innych półek.
ZASADY ZACHOWANIA W SALI :
Bezpiecznie poruszamy się po sali – nie biegamy.
Nie bijemy innych dzieci.
Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
Mówimy umiarkowanym głosem.
Dzielimy się wszystkim oraz zabawkami przyniesionymi z domu.
Utrzymujemy porządek w miejscu zabawy – sprzątamy po sobie.
Szanujemy zabawki.
Przestrzegamy ustalonych zasad podczas zabaw dowolnych.
REGUŁY ZACHOWAŃ ŁAZIENCE:
Higiena potrzeb fizjologicznych:
Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
Zawsze myjemy ręce po skorzystaniu z toalety.
Myjemy ręce:
Przed posiłkami i po ich spożyciu.
Przed oglądaniem książek.
Po wyjściu z toalety.
Po przyjściu z ogrodu przedszkolnego.
Sposób mycia dłoni:
Podwijamy rękawy, aby się nie zamoczyły.
Moczymy dłonie i namydlamy.
Płuczemy dłonie wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.
Zakręcamy kran.
Otrząsamy ręce z wody nad umywalką, aby nie zamoczyć posadzki.
Wycieramy dokładnie dłonie.
Na właściwym wieszaku odwieszamy ręcznik.
Odwijamy rękawy.
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS SPOŻYWANIA POSIŁKÓW:
•Siedzimy na wyznaczonym miejscu i spożywamy posiłek w pozycji lekko pochylonej ku stołowi.
•Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
•Jemy w ciszy – nie rozmawiamy, nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
•Po skończonym posiłku za zgodą nauczyciela wstajemy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
REGUŁY ZACHOWANIA PODCZAS POBYTU W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM:
Korzystamy z urządzeń drewnianych za zgodą nauczyciela.
Pod zjeżdżalnią ustawiamy się w rzędzie oczekując na swoją kolej.
Nie sypiemy piaskiem, nie wysypujemy piasku poza piaskownicę.
Szanujemy zabawki, dbamy o piłki, zabawki używane w piaskownicy.
Zgłaszamy chęć skorzystania z toalety nauczycielowi.
Nie rozmawiamy z osobami znajdującymi się poza placem zabaw (tj. za ogrodzeniem).
Bawimy się w wyznaczonej przez nauczyciela części ogrodu.
Zgłaszamy nauczycielowi ewentualne odebranie dziecka.
ZASADY ZACHOWANIA PODCZAS SPACERÓW I WYCIECZEK:
Idziemy w parach z kolegą, koleżanką przydzieloną przed wyjściem.
Stosujemy się do ustalonych przed imprezą zasad.
Schodzimy ze schodów trzymając się poręczy.
Nie oddalamy się od nauczyciela.
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks przedszkolaka” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA :
Pochwała indywidualna.
Pochwała przed całą grupą.
Pochwała przed rodzicami.
Otrzymanie przez dziecko dyplomu.
Drobne nagrody rzeczowe, np. odznaka „Super przedszkolak”, naklejka..
Pełnienie dyżuru.
Chodzenie w pierwszej parze.
Zastąpienie nauczyciela w prowadzeniu zabawy.
NAGRADZAMY ZA :
Wywiązanie się z podjętych obowiązków
Bezinteresowną pomoc innym.
Stosowanie ustalonych zasad i umów.
Wysiłek włożony w wykonaną pracę.
Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola.
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
KARY STOSUJEMY ZA:
Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu.
Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych.
Zachowania agresywne.
Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności.
FORMY KARANIA:
Kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy ( w sytuacjach nie zagrażających zdrowiu dziecka ).
Zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody.
Upomnienie słowne indywidualne.
Upomnienie słowne wobec grupy.
Brak nagrody.
Poinformowanie rodziców o przewinieniu.
„Kącik przemyśleń”- chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy.
Wykonanie pracy plastycznej na rzecz dziecka pokrzywdzonego.
Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.
Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku.
Wyjście do innej sali.
Rozmowa z dyrektorem.
|